Online felhasználók |
Vendég: 1
Nincs Online tag
Regisztráltak: 13
Nem aktiváltak: 8
Legújabb tag: katalin
|
|
Mai névnapos |
Ma Anita, Kármen napja van. Holnap Klotild napja lesz. |
|
|
A beszédben akadályozott gyermekek iskolai kudarcai |
A súlyos, akadályozott beszédfejlődés az elemi tanulási folyamatok zavarait okozza. A három év előtti korai fejlesztés, később az intenzív óvodai logopédiai terápia elengedhetetlenül fontos a még nem beszélő gyermekek számára.Az akadályozott beszédfejlődés jellegzetességeiBeszédfogyatékos gyermekeknél megfigyelhető az anyanyelvi fejlettség alacsony szintje, a beszédszerveződés gyengesége, a beszédhangok tiszta ejtésének hiányosságai, a szegényes szókincs, a nehézkes mondatalkotási készség, a szövegemlékezet fejletlensége, a beszédmozgásokról szerzett emlékképek felhasználásának hiánya, a grammatikai fejletlenség, az utánmondó képesség gyengesége, a szavak sorrendtartásának gyenge volta. A nem beszélő óvodások elszigetelődéseA gyerekek az óvodában sok tapasztalatot szereznek, érik őket örömök, és kudarcok is jócskán. Azok, akiknek nem értik a beszédét, félő, hogy peremhelyzetbe kerülnek, hiszen nehezen barátkoznak, nem tudnak megfelelni a kihívásoknak. A beszédzavarok gyakran járnak együtt magatartási zavarokkal is. Nehezen illeszkedhetnek be a nem beszélő gyerekek. A bohóckodás vagy az agresszió, mint figyelemfelhívó eszköz egyaránt jellemezhetik a gyerekeket. Föl akarják hívni magukra a figyelmet. Ha apró sikerekkel bíztatjuk őket, ha meggyőződhetnek róla, hogy ők is tudnak valamit, más területen valami szépet alkothatnak, amit dicsérünk, akkor a viselkedési zavarok fokozatosan leépülnek, szinte észrevétlenül eltűnnek.Az óvodás gyermekek mozgásigénye nagy, fő tevékenységük a játék. Az elszigetelődés megakadályozására kiválóan alkalmas a játékba, mozgásba ágyazott tanulás. Az énekléssel, ritmussal, mondókákkal kísért játékos mozgásutánzások, a közös kacagások, mókázások jó hatással vannak a gyerekekre.A sikeres tanulás feltételeiA sikeres iskolai tanuláshoz igen fontos a gyermek számára a külvilág differenciált észlelése, a megfelelő nyelvi fejlettség, kialakult fogalomrendszer, kreativitás, kialakult, tartós figyelem, önuralom, biztonságérzet, csoportmunkára való képesség, önállóság.A gyermekkor a megismerés, a tapasztalatszerzés időszaka, melyet a gyermek számára a játék, a valóságos tárgyakkal folytatott tevékenységek, és a mozgás öröme közvetít. A fejlődés minden szakaszában, de különösen az iskolába lépést megelőzően fontos, hogy a gyermek maga is képes legyen a sokféle információ befogadására, feldolgozására, hasznosítására. A fejlődés egyes területei, az észlelés, a mozgás, az emlékezet, a tapasztalati képességek, az anyanyelv, az érzelmek, a motiváció, a szociális viselkedés döntő szerepet játszanak a későbbi iskolai teljesítmények kialakulásában, az iskolai sikerességben vagy sikertelenségben. A beszédben elmaradott gyermekek egyéni fejlődési sajátosságainak figyelembe vétele nagyon fontos. Ezek a gyerekek a tanulási képességeik egyenetlen fejlődése miatt fokozott odafordulást, segítséget igényelnek.Az óvodai intenzív terápiaAhhoz, hogy egy beszédében súlyosan akadályozott kisgyerek kudarc nélkül kezdhesse meg az iskolát, intenzív óvodai-logopédiai fejlesztés szükséges számára. Az alapozó terápia egy fa rajzához hasonlatos, ahol a gyökerek (a mozgás-, kommunikáció-, anyanyelv-, vizuomotoros koordináció fejlesztése) megalapozzák a későbbi speciális terápiát, valamint az alapképességek fejlesztését szolgálják. Ezekből az alapképességekből nőnek ki a fa ágai, melyek aztán szerteágaznak (Ayres terápia, logopédiai ritmika, grafomotoros fejlesztés, diszlexia prevenció, diszkalkulia prevenció). A fa lombja mintegy egységbe foglalja a tevékenységeket, végső célja az iskolára való felkészítés.A Varázsbetű a gyakorlatbanA Varázsbetű Programcsalád egyik legfontosabb célja a kudarcoktól mentes tanulás megteremtése. Azok a fölső tagozatos tanulóim, akik egyébként ódzkodnak az olvasástól, már a hideg rázza őket, ha egy szövegre rá kell nézniük, szívesen játszanak a program feladataival. Az órai munka egyik motiváló eszköze, hogy ha elkészültek a tervezett feladatokkal, akkor a foglalkozás végén odaülhetnek a számítógéphez, és rjátszhatnakr1;. Kis csoportban, párban és egyesével is végezhetnek feladatokat, a beállítások segítségével minden korosztály megtalálja az érettségi szintjéhez illő feladatokat. Differenciált óramunkában, amikor nagy szükség van egy-egy tanulóval egyénileg foglalkozni, akkor is kiválóan alkalmazható a program. A gyermekek szinte tanári segítség nélkül használhatják, hiszen segítséget ad, ellenőriz, és nem utolsó sorban dicsér. Első osztályosaim a betűkirakóval már a betűtanulás kezdetén nagyszerűen elboldogultak. Meglepődtem, amikor kitalálgatták a betűket, és a kíváncsiságuk által szinte maguktól tanultak, hiszen a tanórán még nem is vették azt a betűt. A beszédhibás gyerekekkel nagyszerűen tudok a tükör előtt egyéni terápiát folytatni, míg a többi szavakat rakosgat, memóriajátékozik a program segítségével.Játékötlet hétvégéreFinommotorika, esztétikai érzék fejlesztése.Farsang havában nagyszerű játék álarcok készítése különféle technikákkal. Félbehajtott rajzlapból vagy kartonpapírból különféle alakú álarcokat szabhatunk ki, amit aztán színes papírokból kivágott apró alakzatokkal díszíthetünk. A szélekre vékony krepp-papír csíkokat lehet ragasztgatni, majd kétoldalt fonalat, vékony gumit kell rá erősíteni, hogy a fejre lehessen kötni. Ha kerek tortatálcából készítjük, emberarcot is készíthetünk, erre fonalakból hajat is ragaszthatunk. Busóálarcot a nagyobbak készíthetnek papírmasé technikával vagy gipszelt gézcsíkok segítségével, mely pontosan illeszkedik majd az arc vonalához. A megszáradt álarcot mindenki saját ízlése szerint festheti, színesítheti. Kellemes időtöltést, jó bálozást kívánok! Üdvözlettel: Bartók Erika
|
|
Hozzászólások |
Még nem küldtek hozzászólást
|
|
Hozzászólás küldése |
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
|
|
Értékelés |
Csak regisztrált tagok értékelhetnek
Jelentkezz be vagy regisztrálj
Még nem értékelték
|
|
|
Időjárás |
|
JelenlegiHőtérképFelhőképLégnyomásAnimáltHőtérképFelhőképLégnyomásForrás: www.idokep.hu
|
|
Üzenőfal |
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni
Archívum
|
|
|