Főoldal · Cikkek · Letöltések · Fórum · Linkek · Kapcsolat 2024. June 02. Vasárnap 03:06 perc
Navigáció
Főoldal
Cikkek
Letöltések
FAQ
Fórum
Linkek
Kapcsolat
Galéria
Keresés
Feliratkozás a hírlevélre
Online felhasználók
Vendég: 1
Nincs Online tag

Regisztráltak: 13
Nem aktiváltak: 8
Legújabb tag: katalin
Mai névnapos
Ma Anita, Kármen napja van.
Holnap Klotild napja lesz.
A beszédben akadályozott gyermekek iskolai kudarcai
A súlyos, akadályozott beszédfejlődés az elemi tanulási folyamatok zavarait okozza. A három év előtti korai fejlesztés, később az intenzív óvodai logopédiai terápia elengedhetetlenül fontos a még nem beszélő gyermekek számára.Az akadályozott beszédfejlődés jellegzetességeiBeszédfogyatékos gyermekeknél megfigyelhető az anyanyelvi fejlettség alacsony szintje, a beszédszerveződés gyengesége, a beszédhangok tiszta ejtésének hiányosságai, a szegényes szókincs, a nehézkes mondatalkotási készség, a szövegemlékezet fejletlensége, a beszédmozgásokról szerzett emlékképek felhasználásának hiánya, a grammatikai fejletlenség, az utánmondó képesség gyengesége, a szavak sorrendtartásának gyenge volta. A nem beszélő óvodások elszigetelődéseA gyerekek az óvodában sok tapasztalatot szereznek, érik őket örömök, és kudarcok is jócskán. Azok, akiknek nem értik a beszédét, félő, hogy peremhelyzetbe kerülnek, hiszen nehezen barátkoznak, nem tudnak megfelelni a kihívásoknak. A beszédzavarok gyakran járnak együtt magatartási zavarokkal is. Nehezen illeszkedhetnek be a nem beszélő gyerekek. A bohóckodás vagy az agresszió, mint figyelemfelhívó eszköz egyaránt jellemezhetik a gyerekeket. Föl akarják hívni magukra a figyelmet. Ha apró sikerekkel bíztatjuk őket, ha meggyőződhetnek róla, hogy ők is tudnak valamit, más területen valami szépet alkothatnak, amit dicsérünk, akkor a viselkedési zavarok fokozatosan leépülnek, szinte észrevétlenül eltűnnek.Az óvodás gyermekek mozgásigénye nagy, fő tevékenységük a játék. Az elszigetelődés megakadályozására kiválóan alkalmas a játékba, mozgásba ágyazott tanulás. Az énekléssel, ritmussal, mondókákkal kísért játékos mozgásutánzások, a közös kacagások, mókázások jó hatással vannak a gyerekekre.A sikeres tanulás feltételeiA sikeres iskolai tanuláshoz igen fontos a gyermek számára a külvilág differenciált észlelése, a megfelelő nyelvi fejlettség, kialakult fogalomrendszer, kreativitás, kialakult, tartós figyelem, önuralom, biztonságérzet, csoportmunkára való képesség, önállóság.A gyermekkor a megismerés, a tapasztalatszerzés időszaka, melyet a gyermek számára a játék, a valóságos tárgyakkal folytatott tevékenységek, és a mozgás öröme közvetít. A fejlődés minden szakaszában, de különösen az iskolába lépést megelőzően fontos, hogy a gyermek maga is képes legyen a sokféle információ befogadására, feldolgozására, hasznosítására. A fejlődés egyes területei, az észlelés, a mozgás, az emlékezet, a tapasztalati képességek, az anyanyelv, az érzelmek, a motiváció, a szociális viselkedés döntő szerepet játszanak a későbbi iskolai teljesítmények kialakulásában, az iskolai sikerességben vagy sikertelenségben. A beszédben elmaradott gyermekek egyéni fejlődési sajátosságainak figyelembe vétele nagyon fontos. Ezek a gyerekek a tanulási képességeik egyenetlen fejlődése miatt fokozott odafordulást, segítséget igényelnek.Az óvodai intenzív terápiaAhhoz, hogy egy beszédében súlyosan akadályozott kisgyerek kudarc nélkül kezdhesse meg az iskolát, intenzív óvodai-logopédiai fejlesztés szükséges számára. Az alapozó terápia egy fa rajzához hasonlatos, ahol a gyökerek (a mozgás-, kommunikáció-, anyanyelv-, vizuomotoros koordináció fejlesztése) megalapozzák a későbbi speciális terápiát, valamint az alapképességek fejlesztését szolgálják. Ezekből az alapképességekből nőnek ki a fa ágai, melyek aztán szerteágaznak (Ayres terápia, logopédiai ritmika, grafomotoros fejlesztés, diszlexia prevenció, diszkalkulia prevenció). A fa lombja mintegy egységbe foglalja a tevékenységeket, végső célja az iskolára való felkészítés.A Varázsbetű a gyakorlatbanA Varázsbetű Programcsalád egyik legfontosabb célja a kudarcoktól mentes tanulás megteremtése. Azok a fölső tagozatos tanulóim, akik egyébként ódzkodnak az olvasástól, már a hideg rázza őket, ha egy szövegre rá kell nézniük, szívesen játszanak a program feladataival. Az órai munka egyik motiváló eszköze, hogy ha elkészültek a tervezett feladatokkal, akkor a foglalkozás végén odaülhetnek a számítógéphez, és rjátszhatnakr1;. Kis csoportban, párban és egyesével is végezhetnek feladatokat, a beállítások segítségével minden korosztály megtalálja az érettségi szintjéhez illő feladatokat. Differenciált óramunkában, amikor nagy szükség van egy-egy tanulóval egyénileg foglalkozni, akkor is kiválóan alkalmazható a program. A gyermekek szinte tanári segítség nélkül használhatják, hiszen segítséget ad, ellenőriz, és nem utolsó sorban dicsér. Első osztályosaim a betűkirakóval már a betűtanulás kezdetén nagyszerűen elboldogultak. Meglepődtem, amikor kitalálgatták a betűket, és a kíváncsiságuk által szinte maguktól tanultak, hiszen a tanórán még nem is vették azt a betűt. A beszédhibás gyerekekkel nagyszerűen tudok a tükör előtt egyéni terápiát folytatni, míg a többi szavakat rakosgat, memóriajátékozik a program segítségével.Játékötlet hétvégéreFinommotorika, esztétikai érzék fejlesztése.Farsang havában nagyszerű játék álarcok készítése különféle technikákkal. Félbehajtott rajzlapból vagy kartonpapírból különféle alakú álarcokat szabhatunk ki, amit aztán színes papírokból kivágott apró alakzatokkal díszíthetünk. A szélekre vékony krepp-papír csíkokat lehet ragasztgatni, majd kétoldalt fonalat, vékony gumit kell rá erősíteni, hogy a fejre lehessen kötni. Ha kerek tortatálcából készítjük, emberarcot is készíthetünk, erre fonalakból hajat is ragaszthatunk. Busóálarcot a nagyobbak készíthetnek papírmasé technikával vagy gipszelt gézcsíkok segítségével, mely pontosan illeszkedik majd az arc vonalához. A megszáradt álarcot mindenki saját ízlése szerint festheti, színesítheti. Kellemes időtöltést, jó bálozást kívánok! Üdvözlettel: Bartók Erika
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.
Időjárás
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

Bodka
09/17/2010
http://www.logopedus.eold
al.hu


Bodka
03/02/2007
Tanulási zavarokról, beszédzavarokról olvashatnak a http://www.logopedia. lap.hu oldalakon.

Bodka
03/02/2007
logopedia.lap.hu

Bodka
02/26/2007
A logopédiai képzés helyzetével kapcsolatos javaslatokat az alábbi e-mail címre várja a Tanszék: logotanszek@barczi.elte.h
u


admin
02/26/2007
Köszönjük Bodnár Katalinnak a igényes szakmai anyagok beküldését! Továbbra is számítunk aktivitására!

Bodka
02/22/2007
Mentor Könyvesbolt 1071 Budapest, Lövölde tér 7. Tel/fax.: 343-1893 e-mail: konyv@mentorkonyvesbolt.t
-online.hu


Bodka
02/22/2007
Vassné Kovács Emőke: Diszlexia veszélyeztettek kiszűrésének lehetősége az Inizan teszttel Kiadó: Fejlesztő Pedagógia 92/1-2. Kiadás éve: 1992

Bodka
02/22/2007
A munkába járás költségeinek megtérítéséről, valamint a helyi utazási bérlet juttatásáról - a 78/1993. (V. 12.) Kormány rendelet módosítása. Jelen tájékoztató - a változásokat is figyelembe véve - a m

Bodka
02/22/2007
Krasznár és fiai Könyvesbolt címe: Bp., 1098 Dési Huber u. 7. Tel.: 3-480-480 Bp., VII., Damjanich u. 39.Tel.: 3-221-485 krasznaresfiai@axelero.hu

Bodka
02/19/2007
Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ. 1115 Budapest Halmi út 26. igazgató: Csabay Katalin telefon: 203-84-97 fax: 203-84-97

Archívum
Copyright © 2006 borosiza